BETYDNINGEN AV Å BRUKE OMEGA- 3 UNDER SVANGERSKAPET

Skjermbilde 2019-03-25 16.04.27.png
 

Som vi vet fra før så er det kun gjennom vår egen kost at vi kan få i oss de essensielle Omega-3 fettsyrene. Dessverre så er det slik at dietten vi har i dag er svært mangelfull når det gjelder disse kritiske næringsstoffene.

Denne Omega-3 diettmangelen hos gravide er også et resultat av det faktum at gravide blir tappet for Omega-3 fordi fosteret bruker den for oppbygging av nervesystemet. For å få en optimal utvikling av hjerne / nervesystem hos fosteret, må derfor inntaket av Omega-3 være tilstrekkelig høyt.

Det er liten tvil om at gravide kvinner trenger minst like mye omega-3 som ikke-gravide, og mest sannsynlig så vil de trenge enda mer DHA. Omega-3 tilskudd kan anbefales til alle gravide, men det kan også være en stor fordel for alle kvinner som også vurderer å bli gravid.


Hvordan få i seg nok Omega-3 fettsyrer:

For at gravide derfor skal få tilstrekkelig omega-3 fettsyrer, bør en bruke riktige kilder: Vegetabilske oljer (raps- og olivenolje), gjerne mer enn 2-3 fiskeporsjoner per uke og kosttilskudd (særlig omega-3, høykonsentrert).


I løpet av siste trimester har fosteret behov for ca 50 til 70 mg per dag med omega-3 fettsyre, DHA.

DHA-konsentrasjonen er høy i øyne og hjerne, og omega-3 er viktig for visuell og neural funksjon og metabolisme av nevrotransmitter. Både mor sitt DHA-inntak og sirkulerende DHA-konsentrasjon er viktige faktorer for føtal blodkonsentralsjon av DHA. Spedbarn akkumulerer DHA i sentralnervesystemet opp til en alder på ca. 18 måneder.


Hvordan kan gravide dekke dagsbehovet for de essensielle fettsyrene under svangerskap?

Dessverre så er det nesten umulig for gravide kvinner å dekke sine omega-3 fettsyrekrav av omega-3-rike vegetabilske oljer og 2 porsjoner sjømat i uken. I tillegg til sjømat som blir konsumert i løpet av en uke (2-3 måltider), vil gravide kvinner hver dag trenge ekstra 400-550 mg omega-3 (EPA og DHA), der minst 225 mg skal være DHA.


5 gode og helsefremmende fordeler ved å ta tilskudd av høy DHA Omega-3-fettsyrer under svangerskap:

Skjermbilde 2019-03-25 15.42.44.png
  1. Bruk av DHA under graviditet kan reduserer risikoen for tidlig fødsel og fremme sunn hjerne- og øyeutvikling

  2. DHA blir raskt tatt opp i barnet sin hjerne- og netthinne under svangerskapet. Omega-3 fettsyrer, spesielt DHA, er byggeklosser av barnet sin hjerne og netthinne. Da opptak av DHA fortsetter til omlag to-års alder, er DHA-inntak avgjørende under amming og i vanlig kosthold.

  3. Bruk av Omega-3 under graviditet kan også være en fordel for mors psykisk velvære. Observasjonsdata viser en sammenheng mellom lavt inntak av DHA og EPA og økt risiko for depresjon etter fødselen.

  4. Selv om mange faktorer spiller en rolle, kan DHA-tilskudd under graviditet positivt påvirke barnet sin risiko for overvekt i barndommen. En studie publisert i American Journal of Clinical Nutrition i 2018 dokumenterte at mødre som tok 600 mg DHA under graviditet, hadde barn med mindre kroppsfett ved femårsalderen, sammenlignet med placebo-gruppen.

  5. En liten studio av spedbarn som bor i urbane, lavinntekstmiljø viste bedre Apgar-score et minutt etter fødsel, høyere fødselsvekt og bedre spedbarnsrespons på stress når mor hadde brukt DHA-tilskudd.

Ref.:

1. Birch EE, Garfield S, Castaneda Y, et al. Visual acuity and cognitive outcomes at 4 years of age in a double-blind, randomized trial of long-chain polyunsaturated fatty acid-supplemented infant formula. Early Hum Dev. 2007;83:279–284. [ PubMed ]

2. Clandinin MT, Chappell JE, Heim T, et al. Fatty acid utilization in perinatal de novo synthesis of tissues. Early Hum Dev. 1981;5:355–366. [ PubMed ]

3. Innis SM, Friesen RW. Essential n-3 fatty acids in pregnant women and early visual acuity maturation in term infants. Am J Clin Nutr. 2008;87:548–557. [ PubMed ]

4. Birch EE, Castaneda YS, Wheaton DH, et al. Visual maturation of term infants fed long-chain polyunsaturated fatty acid-supplemented or control formula for 12 mo. Am J Clin Nutr. 2005;81:871–879. [ PubMed ]

5. Simopoulos ATP, Leaf A, Salem N. Essentiality of and recommended dietary intakes for omega-6 and omega-3 fatty acids. Ann Nutr Metab. 1999;43:127–130. [ PubMed ]

6. Kris-Etherton PM, Taylor DS, Yu-Poth S, et al. Polyunsaturated fatty acids in the food chain in the United States. Am J Clin Nutr. 2000;71:179S–188S. [ PubMed ]

7. Philippa Middleton, Judith C Gomersall, Jacqueline F Gould, Emily Shepherd, Sjurdur F Olsen, Maria Makrides. Omega‐3 fatty acid addition during pregnancy. Nov 2018. 10.1002/14651858.CD003402.pub3.

 
Silje Urke Antonsen